+351 920 134 126 stephanie@thuisinlissabon.nl

Laatste update: juni 2020

Je bent in Lissabon en wilt met de bus, tram, (vervoersbedrijf Carris) metro (vervoersbedrijf Metro), ferry (vervoersbedrijf TransTejo) of de trein (vervoersbedrijf CP) reizen. Wat te doen?

Je kunt in de tram (€3) en in de bus (€2) een kaartje kopen bij de chauffeur, maar dan ben je iets duurder uit. Het beste is het volgende te doen:

Ga naar een metrostation (als je met de bus, tram of metro wilt reizen), ferry station (als je met de ferry wilt reizen), treinstation (als je met de trein wilt reizen) of naar een van de verkooppunten van Carris.

Je kunt op de stations een kaartje kopen bij een machine of soms aan de balie.

Je hebt vervolgens 3 opties:

Optie 1: Je koopt een losse rit.
Deze rit wordt op een kaart gezet. De zogenaamde VivaViagem of de 7Colinas kaart (deze werken exact hetzelfde). Je kunt nu de rit maken waarvoor je betaald hebt. Gebruik je deze rit vervolgens niet, of vergeet je in te checken, dan blijft deze rit op de kaart staan.

Optie 2: Je koopt een dagkaart.
Voor €6,40 kan je 24 uur onbeperkt reizen met de bus, tram en de metro. Voor €9,55 kan je 24 uur onbeperkt reizen met de bus, tram, metro en ferry. Voor €10,60 kan je 24 uur onbeperkt reizen met de bus, tram, metro en CP trein (naar Cascais en Sintra).

Optie 3: Zapping.
Je koopt een VivaViagem of 7Colinas kaart en laat daar geld op zetten, bijvoorbeeld €10,00. Je kunt dan voor elke rit die je wilt maken met de bus, tram, metro, ferry of trein (binnen de regio Lissabon) in en uit checken. Is je geld op, dan mislukt het inchecken en moet je opnieuw je pas opladen. Deze manier van reizen wordt ‘zapping’ genoemd. Je bespaart hiermee tijd en ook een paar centen op bus, metro en tram vervoer (prijs €1,35 per rit)

Belangrijk:
– Zowel bij de bus, tram, metro, ferry en trein moet je inchecken (bij de metro en soms bij de trein moet je ook uit checken)! Dat doe je met je VivaViagem of 7Colinas kaart.
– Prijs VivaViagem of 7Colinas kaart: €0,50
– Geldigheid: 1 jaar.
– Bewaar je VivaViagem of 7Colinas kaart goed. Hij is dus herbruikbaar en je moet deze laten zien bij eventuele controle (ze checken dan of je wel betaald / ingecheckt hebt).
– Bewaar ook je bonnetje van de kaart. Als je je kaart kwijt bent tijdens een controle, kan je zo bewijzen dat je wel een kaart gekocht hebt.

Hellup: mijn pas werkt niet!

Laatst wilde ik een kaartje kopen voor de ferry met een (nog geldige) VivaViagem kaart. De meneer achter de balie vertelde me echter dat deze kaart alleen voor de trein is. Verwarring alom! Huh?! Deze kaarten zijn toch voor de bus, tram, metro, trein én ferry? Nouja, ik had nog een andere kaart in m’n portemonnee. Die deed het wel. Dus hij zette de rit daar op. Ik betaalde gewoon een los retourtje voor de ferry.

Na wat speurwerk kwam ik achter het volgende. De informatie die de man achter de balie gaf, was misleidend. De kaarten zijn gewoon bruikbaar voor alle bovengenoemde transporten. Maar, wat was nou het geval. Een maand geleden had ik per ongeluk een verkeerde rit gekocht voor de trein. Ik had die rit dus niet gebruikt (met andere woorden: ik had er niet voor ingecheckt want ik moest helemaal niet die treinrit hebben). Die rit stond dus nog wel op die kaart. En wat blijkt nou… als er een specifieke rit op je kaart staat, moet je die eerst gebruiken voordat je er een andere rit op kunt zetten.

Wil je díe ene VivaViagem kaart gebruiken voor andere dingen, dan moet die trein rit dus eerst ‘verbruikt’ zijn. Een kwestie van even inchecken bij het treinstation, zodat de rit van de pas wordt afgeschreven. Dan is het geheugen van de kaart weer leeg en kunnen er andere ritten op gezet worden. Of je kunt natuurlijk een andere VivaViagem of 7Colinas kaart kopen of gebruiken. Die ‘oude’ kan je dan bewaren, mocht je ooit nog eens van die rit gebruik willen maken.

(Let wel: aan de buitenkant zie je dus niet of er nog geld/een bepaalde rit op je kaart staat. Ga hiervoor naar een machine, balie of andere Carris verkooppunt en vraag de info op in de kaartlezer.)

Andere redenen waarom de pas niet werkt:

  • Hij is verlopen -> Ga naar een balie in een metrostation of een Carris verkooppunt en koop een nieuwe. Mocht er nog saldo op je verlopen kaart staan, dan kan je dit over laten zetten op je nieuwe kaart. Dat doe je bij een balie in een metrostation.
  • Hij is beschadigd -> Ga naar een balie in een metrostation of een Carris verkooppunt en vraag het na. Als je je bonnetje nog hebt, verwacht ik dat ze je wel een nieuwe zullen geven. In het ergste geval moet je een nieuwe kopen (voor €0,50).

Waar vind je de verkooppunten van Carris?

Er zijn een aantal kiosken die tickets verkopen. Zoek dan naar het Carris logo op de kiosk of het MOB vlaggetje (blauw met wit). Ook bij CTT postkantoren kan je terecht of bij de zogenaamde Payshops.

Het makkelijkste is echter om naar een willekeurig metro station te gaan. Metrostations zijn overal. Je herkent ze aan de rode M.

Ga je met de trein (vervoersmaatschappij CP) of de Ferry (vervoersmaatschappij TransTejo) dan moet je natuurlijk bij de desbetreffende trein- of ferry stations zijn.

Hoe check ik mijn saldo op de VivaViagem kaart of 7Colinas kaart?

Dat kan bij een ticket-machine of balie in het metro station, of bij een van de Carris verkooppunten.

HET grote verschil met OV in Nederland.
Zoals je ziet spreek ik hier over ‘ritten’ die je moet kopen. En NIET over ‘kaartjes’. Wij in Nederland zeggen: ‘oh, we moeten een kaartje kopen’ (en ja, in NL krijg je vervolgens overal een los kaartje voor). Maar hier werkt dat dus niet zo. Een kaartje koop je hier waarschijnlijk maar 1 keer (als je tenminste binnen Lissabon blijft). Daarna koop je ritten. Probeer dus over ritten te spreken. Je koopt hier ritten, geen kaartjes.

Prijzen

Enkele reis aan boord gekocht:
Bus: €2
Tram: €3
Santa Justa lift (2 ritten): €5,30
Bica, Glória of Lavra lift (2 ritten): €3,80

Prijzen zapping met VivaViagem of 7Colinas (€0,50):
Bus, tram, metro: €1,35
Dagkaart (bus, tram, metro): €6,40
Dagkaart (bus, tram, metro, ferry): €9,55
Dagkaart (bus, tram, metro, CP trein): €10,60

Ferry enkele reis los ticket Cacilhas: €1,30
Trein enkele reis los ticket naar Cascais: €2,25
Trein enkele reis los ticket naar Sintra: €2,25

Nog 2 belangrijke punten:

  1. Bij de metro, de ferry en de trein kan je GÉÉN tickets aan boord kopen en moet je dus altijd naar een machine, balie of ander verkooppunt. Ook dagkaarten kan je nergens aan boord kopen, alleen bij een machine, balie of ander verkooppunt.
  2. Wil je met de trein de brug over, naar bijvoorbeeld Almada of Setúbal. Dan moet je je kaartje kopen bij treinbedrijf Fertagus en niet bij treinbedrijf CP. CP opereert namelijk alleen in de regio Lissabon. Fertagus heeft ook een Engelse site: http://www.fertagus.pt/ing

Lisboa Card

Dit is een kaart waarmee je gratis onbeperkt kunt reizen met de bus, metro, tram en stadslift. Tevens heb je hiermee korting of gratis entree bij vele monumenten en museums. Ook zijn er kortingen op verschillende soorten tours. Ook kan je hiermee gratis met de trein naar Sintra en Cascais. Super handig dus maar waarschijnlijk alleen voordelig als je van plan bent veel musea en bezienswaardigheden van binnen te bekijken. Prijzen: 24 uur €20 – 48 uur €34 – 72 uur €42 (kinderen tussen de 4 en 15 jaar krijgen korting).
Voor meer informatie en het bestellen van deze kaart, ga naar: http://www.lisboacard.org/nl/

Covid-19 update: Mondkapjes verplicht voor iedereen vanaf 10 jaar in al het openbaar vervoer.

Tenslotte: reizen met het openbaar vervoer is Lissabon is goedkoop en als je eenmaal weet hoe het werkt is het ook heel gemakkelijk. Laat je niet afschrikken door al deze informatie of de drukke metrostations.  En vergeet niet: Portugezen zijn zeer bereid te helpen, ook medepassagiers.

Veel plezier 🙂

Stephanie Waasdorp

Oprichter en stadsgids Thuis in Lissabon – stadstours, foodtours en zeiltours voor mensen die niet van massa toerisme houden maar wel graag het mooiste van Lissabon willen zien.