Openbaar vervoer in Lissabon

Openbaar vervoer in Lissabon

Je bent in Lissabon en wilt met de bus, tram, (vervoersbedrijf Carris) metro (vervoersbedrijf Metro), ferry (vervoersbedrijf TransTejo) of de trein (vervoersbedrijf CP) reizen. Wat te doen?

Je kunt in de tram en in de bus een kaartje kopen bij de chauffeur, maar dan ben je iets duurder uit. Het beste is het volgende te doen:

Ga naar een metrostation (als je met de bus, tram of metro wilt reizen), ferry station (als je met de ferry wilt reizen), treinstation (als je met de trein wilt reizen) of naar een van de verkooppunten van Carris.

Je kunt op de stations een kaartje kopen bij een machine, maar het makkelijkste is om even naar de balie te gaan.

Je hebt vervolgens 3 opties:

Optie 1: Je koop een losse rit.
Deze rit wordt op een kaart gezet. De zogenaamde Viva Viagem of de 7 Colinas kaart (deze werken exact hetzelfde). Je kunt nu de rit maken die je betaald hebt. Gebruik je deze rit vervolgens niet, of vergeet je in te checken, dan blijft deze rit op de kaart staan.

Optie 2: Je koopt een dagkaart.
Voor €6,15 kan je onbeperkt reizen met de bus, tram en de metro. Deze is dus niet geldig voor de ferry of de trein.

Optie 3: Zapping.
Je koopt een Viva Viagem of 7 Colinas kaart en laat daar geld op zetten, bijvoorbeeld €10,00. Je kunt dan voor elke rit die je wilt maken met de bus, tram, metro, ferry of trein (binnen de regio Lissabon) in en uit checken. Is je geld op, dan mislukt het inchecken en moet je opnieuw je pas opladen. Deze manier van reizen wordt ‘zapping’ genoemd. Je bespaard hiermee tijd en ook een paar centen (bij €10,00 bespaar je €0,75).

Belangrijk:
Zowel bij de bus, tram, metro, ferry en trein moet je inchecken (bij de metro en soms bij de trein moet je ook uit checken)! Dat doe je met je Viva Viagem of 7 Colinas kaart.
Prijs Viva Viagem of 7 Colinas kaart: €0,50
Geldigheid: 1 jaar.
Bewaar je Viva Viagem of 7 Colinas kaart goed. Hij is dus herbruikbaar en je moet deze laten zien bij eventuele controle (ze checken dan of je wel betaald / ingecheckt hebt).
Bewaar ook je bonnetje van de kaart. Als je je kaart kwijt bent tijdens een controle, kan je zo bewijzen dat je wel een kaart gekocht hebt.

Hellup: mijn pas werkt niet!

Laatst wilde ik een kaartje kopen voor de ferry met een (nog geldige) Viva Viagem kaart die ik had. De meneer achter de balie vertelde me echter dat deze kaart alleen voor de trein is. Verwarring alom! Huh?! Deze kaarten zijn toch voor de bus, tram, metro, trein én ferry? Nouja, ik had nog een andere kaart in m’n portemonnee. Die deed het wel. Dus hij zette de rit daar op. Ik betaalde gewoon een los retourtje.

Na wat speurwerk kwam ik achter het volgende. De informatie die de man achter de balie gaf, was misleidend. De kaarten zijn gewoon bruikbaar voor alle bovengenoemde transporten. Maar, wat was nou het geval. Een maand geleden had ik per ongeluk een verkeerde rit gekocht voor de trein. Ik had die rit dus niet gebruikt (met andere woorden: ik had er niet voor ingecheckt want ik moest helemaal niet die treinrit hebben). Die rit stond dus nog wel op die kaart. En wat blijkt nou… als er een specifieke rit op je kaart staat, moet je die eerst gebruiken voordat je er een andere rit op kunt zetten.

Wil je die ene Viva Viagem kaart gebruiken voor andere dingen, dan moet die trein rit dus eerst ‘verbruikt’ zijn. Een kwestie van even inchecken bij het treinstation, zodat de rit van de pas wordt afgeschreven. Dan is het geheugen van de kaart weer leeg en kunnen er andere ritten op gezet worden. Of je kunt natuurlijk een nieuwe Viva Viagem of 7 Colinas kaart kopen. Die andere kan je dan bewaren, mocht je ooit nog eens van die rit gebruik willen maken. (Let wel: aan de buitenkant zie je dus niet of er nog wat op staat. Ga hiervoor naar een machine, balie of andere Carris verkooppunt en vraag het na.)

Andere redenen waarom de pas niet werkt:
Hij is verlopen -> Ga naar een balie in een metrostation of een Carris verkooppunt en koop een nieuwe.
Hij is beschadigd -> Ga naar een balie in een metrostation of een Carris verkooppunt en vraag het na. Als je je bonnetje nog hebt, verwacht ik dat ze je wel een nieuwe zullen geven. In het ergste geval moet je een nieuwe kopen (voor €0,50).

Waar vind je de verkooppunten van Carris?

Er zijn een aantal kiosken die tickets verkopen. Zoek dan naar het Carris logo op de kiosk. Ook bij CTT postkantoren kan je terecht of bij de zogenaamde Payshops.
Het makkelijkste is echter om naar een metro station te gaan (of natuurlijk naar een trein of ferry station als je met de trein of ferry wilt). Metrostations zijn overal. Je herkent ze aan de rode M.

Hoe check ik mijn saldo op de Viva Viagem kaart of 7 Colinas kaart?

Dat kan bij een ticket-machine of balie in het metro station, of bij een van de Carris verkooppunten.

HET grote verschil met OV in Nederland.
Zoals je ziet spreek ik hier over ‘ritten’ die je moet kopen. En NIET over ‘kaartjes’. Wij in Nederland zeggen: ‘oh, we moeten een kaartje kopen’ (en ja, in NL krijg je vervolgens overal een los kaartje voor). Maar hier werkt dat dus niet zo. Een kaartje koop je hier waarschijnlijk maar 1 keer (als je tenminste binnen Lissabon blijft). Daarna koop je ritten. Probeer dus over ritten te spreken. Je koopt hier ritten, geen kaartjes.

Prijzen

Enkele reis aan boord gekocht:
Bus: €1,85
Tram: €2,90
Santa Justa lift (2 ritten): €5,15
Bica, Glória of Lavra lift (2 ritten): €3,70

Prijzen met Viva Viagem of 7 Colinas (€0,50):
Bus, tram, metro: €1,45
Dagkaart (bus, tram, metro): €6,15

Ferry: €1,20 – €2,75 (afhankelijk van waar je naar toe gaat)
Trein: €1,25 – €3,40 (afhankelijk van waar je naar toe gaat)

Nog 2 belangrijke punten:

– Bij de metro, de ferry en de trein kan je GÉÉN tickets aan boord kopen en moet je dus altijd naar een machine, balie of ander verkooppunt. Ook dagkaarten kan je nergens aan boord kopen, alleen bij een machine, balie of ander verkooppunt.
– Wil je met de trein de brug over, naar bijvoorbeeld Almada of Setúbal. Dan moet je je kaartje kopen bij treinbedrijf Fertagus en niet bij treinbedrijf CP. CP opereert namelijk alleen in de regio Lissabon. Fertagus heeft ook een Engelse site: http://www.fertagus.pt/ing

Lisboa Card

Dit is een kaart waarmee je gratis onbeperkt kunt reizen met de bus, metro, tram en stadslift. Tevens heb je hiermee korting of gratis entree bij vele monumenten en museums. Ook zijn er kortingen op verschillende soorten tours. Ook kan je hiermee gratis met de trein naar Sintra en Cascais. Super handig dus, als je veel van plan bent. Prijzen: 24 uur €18,50 – 48 uur €31,50 – 72 uur €39 (kinderen krijgen korting).
Voor meer informatie en het bestellen van deze kaart, ga naar: http://www.lisboacard.org/nl/

Tenslotte: reizen met het openbaar vervoer is Lissabon is goedkoop en als je eenmaal weet hoe het werkt is het ook heel gemakkelijk. Laat je niet afschrikken door al deze informatie of de drukke metrostations.  En vergeet niet: Portugezen zijn zeer bereid te helpen, ook medepassagiers.

Veel plezier 🙂

Photocredit: Erik Wardekker
Stephanie
Volg mij:

Stephanie

Gids in Lissabon at Thuis in Lissabon
Al bijna 5 jaar is Lissabon mijn thuis. De stad (en zijn bewoners) blijven me positief verrassen. Kom je samen met mij wandelen door Lissabon?
Stephanie
Volg mij:

Latest posts by Stephanie (see all)

6 gedachten over “Openbaar vervoer in Lissabon

  1. Hoi Stephanie,

    Wat een duidelijk verhaal. Dankjewel! Ik ben benieuw of je met de dagkaart ook gebruik kan maken van de liften. Kun je me dat laten weten? Wij zijn als we komen op doorreis en net geen 24 uur in Lissabon. Lijkt me de beste optie voor ons 🙂

    1. Hee Yvonne,

      Goede vraag. Ja de dagkaart kan je ook gebruiken voor de liften.

      Dankzij jouw reactie heb ik trouwens even de prijzen geupdate. De ritten zijn 5 tot 15 cent duurder geworden. Een dagkaart koop je nu voor 6,15 🙂

      Veel plezier in Lissabon!

  2. Dag Stephanie,

    Wat een goeie info! Ik ben zojuist weer terug uit het bijzondere en mooie Lissabon. Alleen ik heb nog geld (bijna € 10) staan op mijn 7 colinas kaart. Heb jij enig idee hoe je dit terug kunt laten storten op je bankrekening?

    Graag hoor ik dat van je!

    Grtz, Anja Verweij

  3. Hoi Stephanie,

    Weet je ook hoe ik geld dat nog op de Via Viagem kaart staat en weer terug in Nederland teruggestort kan krijgen?

    Groet, Anja Verweij

    1. Hi Anja,

      excuses voor mijn late reactie. Beetje ‘warrige’ weken hier. Goede vraag, waar ik niet direct het antwoord op weet. Ook op de Portugese site van carris kan ik het antwoord niet 1, 2, 3, vinden. Ik ga het vragen wanneer ik langs een ov info-punt kom in Lissabon. Daarna zal ik het je laten weten.

      Groetjes,
      Stephanie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *